Vitamin D - novi supervitamin
Za dobar status vitamina D potrebno je izlagati se suncu 10-15 minuta nekoliko puta tjedno
U hrani vitamina D nema u znatnim količinama - ima ga u žumanjku, jetrima, masnijoj ribi i maslacu
Poznato je da vitamin D ima važnu ulogu u iskorištavanju kalcija u tijelu. Za dobar status vitamina D potrebno je izlagati se suncu 10-15 minuta nekoliko puta tjedno. Starijim osobama potrebni su i dodaci prehrani ako zbog nemogućnosti kretanja ne mogu izlaziti iz kuće.
Vitamina D u hrani nema u znatnim količinama - tek je nekoliko namirnica s većim udjelom vitamina D, a to su žumanjak, jetra, masnija riba i maslac. Margarini i mlijeko također sadrže vitamin D jer se obogaćuju.
Premalen unos vitamina D povezan je s više kroničnih poremećaja, od osteoporoze do dijabetesa tipa 1, pa čak i s karcinomom. Najnovija otkrića povezala su nisku razinu vitamina D i slabije kognitivne sposobnosti, povećan rizik od vaginalnih infekcija u trudnica te sindroma kroničnog umora i kronične boli.
Kognitivne sposobnosti
Unos ribe uistinu čini dobro mozgu. Znanstvenici su uspoređivali kognitivne performanse i prehrambene navike kod 3000 Europljana u dobi od 40 do 70 godina. Pokazalo se da ispitanici s većim unosom masne ribe imaju višu razinu vitamina D te posljedično postižu bolje rezultate na testiranjima.
Kronični umor i kronična bol
Ako vas stalno bole mišići, možda vam nedostaje vitamina D. Analiza 22 studije s pacijentima koji su patili od različitih oblika kroničnog umora i bolova, pokazuje povezanost tegoba i manjka vitamina D. Kad je manjak nadoknađen, simptomi su se povukli.
Depresija
Nedavno provedena studija povezala je nisku razinu vitamina D i visoku razinu paratiroidnog hormona s povećanim rizikom od depresije u starijih osoba. Autori studije su otkrili da su ispitanici s depresijom imali za 14 posto nižu razinu vitamina D.
Budući da se niska razina vitamina D i visoka razina paratiroidnog hormona može liječiti povećanim unosom vitamina D i kalcija, ta bi saznanja mogla biti od pomoći starijim osobama s depresijom.
Vitamin D štiti od vaginalnih infekcija
Studija objavljena u časopisu Journal of Nutrition pokazala je da trudnice s niskom razinom vitamina D imaju veći rizik dobivanja bakterijske vaginoze -infekcije koja povisuje rizik od preranog porođaja.
Blagotvorni učinak vitamina D pripisuje se sposobnosti da regulira proizvodnju antimikrobnih molekula, koje potom pomažu imunološkom sustavu da se bori protiv nepoželjnih bakterija.
Dr.sc. Darija Vranešić Bender