Salate – idealan ljetni obrok

Lagane ljetne salate možete pripremiti u bilo koje doba dana, za doručak, ručak ili večeru. Jednostavne su i brze za pripremu, a pritom mogu biti itekako hranjive i zdrave
Salate – idealan ljetni obrok
  • Sviđa mi se
Što je to zapravo salata? Salata je vrsta hrane koja se uglavnom konzumira kao prilog uz glavno jelo ili samostalno. Riječ salata dolazi od latinskih riječi Herba salata jer su već stari Rimljani trave i razno bilje začinjavali solju. Tek krajem 19. stoljeća počinje prava era različitih vrsta salata s raznim dodacima i namirnicama.
Tako je salata prošla svoj povijesni razvoj evoluirajući od svog prvobitnog oblika do uravnoteženog, pravilnog i laganog obroka.

Ljeti su salate idealan obrok. S obzirom na to da zbog velikih vrućina želimo pripremu obroka svesti na minimum, a i sezona voća i povrća je na vrhuncu, raznovrsne su ljetne salate s dodacima mesa, ribe, sireva i žitarica idealan odabir za svakoga. Takvim obrokom unosimo u organizam sve potrebne hranjive sastojke, a pritom ne opterećujemo probavu jer je jelo lako probavljivo.

Odličan početak dana

Uvijek je poželjno kupovati povrće i voće iz organskog uzgoja, posebno kada je riječ o obroku koji se jede sirov, bez prethodne termičke obrade. Ljeti su tržnice doista pune, izbor je velik pa ćete s lakoćom pronaći prodavača kojem možete vjerovati.

Laganim ljetnim salatama možete zamijeniti bilo koji od tri glavna obroka (doručak, ručak ili večeru), no pritom pripazite na to kakvu ćete salatu pripremiti. Za večeru se nikada ne preporučuju teško probavljiva jela, a ovisno o vašem izboru sastojaka, i salata bi vam mogla teško „sjesti“. S druge pak strane, salata za doručak može biti odličan i zdrav početka dana te vas opskrbiti dovoljnom količinom energije.

Potrebno je stoga naglasiti kako postoji uvriježeno mišljenje da sendviči debljaju, a salate ne. Obična salata od svježeg povrća začinjena maslinovim uljem i sokom od limuna ili niskokaloričnim umakom ima, naravno, manje kilokalorija od sendviča. No odabere li salatu u kojoj će se naći visokokalorične namirnice poput majoneze, maslaca ili pak raznih sireva, tada je potpuno jasno na kojoj je strani prevaga.

Baza, dodaci i začini

Kako bi salate bile ukusne te mogle poslužiti kao samostalan obrok, treba poznavati principe kombinacija određenih namirnica. Naravno, svatko voli određene kombinacije koje dodaje u baze salata. Baze za salate mogu biti zeleno lisnato povrće (zelena salata, špinat, rikola), raznovrsne grahorice (grah, slanutak, bob), tjestenine, riža, kus-kus u koje se dodaju izvori bjelančevina (meso peradi - piletina, puretina, riba, morski plodovi, jaja, tofu,klice) te pojačivači okusa poput začinskog bilja (češnjak, peršin, bosiljak, majčina dušica) te razni orašasti plodovi i sjemenke.

Primjeri takvih jednostavnih i brzih ljetnih salata su Caprese te brza salata s tunom i slanutkom. Za Caprese bazu čine rajčice u koje se dodaje svježa mozzarella narezana na ploške, a začini su lišće svježeg bosiljka, maslinovo ulje, sol i papar. U drugom primjeru slanutak (može iz konzerve) je baza, a u njega se nasjecka luk, dodaju se fileti tune iz konzerve te se sve začini s malo peršina, maslinovim uljem, posoli se i popapri.

Prošećite tržnicom i odaberite sastojke koji vas privlače - možda će vam u izboru pomoći i takozvani specifični apetit za neko povrće, voće i namirnicu, a to je signal kojim nam tijelo poručuje da mu nešto nedostaje. Nakon toga u kuhinji pustite mašti na volju i napravite svoju ljetnu kombinaciju zdravih okusa.

Recepti (Coolinarika)

Ljetna salata

Sastojci za 4 osobe: za salatu: 150 g rikule, 2 Eva tuna komada u vlastitom soku, 200 g malih rajčica, 1 krastavac (150 g), 1 crvena paprika (200 g), 1 ljubičasti luk (80 g), 80 g Zelenih otkoštičenih maslina Podravka. Za preljev: 80 ml ekstra djevičanskog maslinova ulja, 3 žlice jabučnog octa, 2 žlice kapara

Priprema
: Opranoj rikuli dodajte ocijeđenu tunu, narezane male rajčice, krastavac narezan na ploške, papriku narezanu na štapiće, narezan luk i masline. Maslinovo ulje pomiješajte s jabučnim octom i nasjeckanim kaparima te prelijte preko salate i lagano promiješajte. Poslužite neposredno nakon pripreme s kruhom ili grisinima. Savjet: Rikulu možete zamijeniti tanko rezanom zelenom salatom, radičem ili matovilcem.

Miješana grah salata


Sastojci za 4 osobe: za salatu:100 g Slanutka Podravka, 200 g Paprika fileta Podravka, 1 limenka Bijelog graha konzerviranog Podravka, 1 češanj češnjaka. Za salatni preljev: 3 žlice soka od limuna, 60 ml maslinova ulja, sol, Vegeta Maestro crni papar mljeveni, 1 žličica svježe narezanog peršina, 1 žličica svježe narezane metvice, 1 žličica svježe narezanog bosiljka

Priprema: Očišćeni i oprani slanutak namačite 12 sati u mlakoj vodi, a zatim skuhajte. Papriku narežite na kocke, dodajte ocijeđeni grah, kuhani slanutak i protisnuti češnjak te sve dobro izmiješajte. Limunov sok, maslinovo ulje, sol i papar izmiješajte te prelijte po pripremljenoj salati. Na kraju pospite peršinom, metvicom, bosiljkom, popaprite i još jednom sve izmiješajte. Poslužite dobro rashlađeno. Savjet: Da biste skratili vrijeme pripreme, možete upotrijebiti slanutak iz limenke.

Autorica članka: Sanja Jelušić, dipl.ing.preh.teh. - nutricionist
                          Centar za preventivnu medicinu,
                          Služba za javno zdravstvo
                          NZJZ „Dr. Andrija Štampar“





    



ANKETA

Kako ublažavate iritaciju kože opečene suncem?