Prekomjerna tjelesna težina

Pretilost definiramo kao stanje prekomjernog nakupljanja masnog tkiva u organizmu
Prekomjerna tjelesna težina
  • Sviđa mi se
Prema statističkim podacima oko 400 milijuna odraslih ljudi u Europi ima problema s povećanom tjelsnom masom. Hrvati su na europskoj listi na petom mjestu, što je pokazatelj da je pretilost česta pojava i kod nas
Koliko je pretilost postala javnozdravstveno pitanje dokaz nam je i to da je tu bolest SZO (Svjetska zdravstvena organizacija) proglasila problemom epidemijskih razmjera. Pretilost smatramo vodećom bolesti suvremene civilizacije. Odgovornost kod ovog zdravstvenog problema je u rukama svakog pojedinca koji promjenom životnih i prehrambenih navika može pozitivno utjecati na rješenje ovog problema.

Pretilost definiramo kao stanje prekomjernog nakupljanja masnog tkiva u organizmu.

Prema statističkim podacima Europa broji oko 400 milijuna odraslih ljudi s povećanom tjelesnom masom sa sklonošću da postanu pretili. Pretpostavlja se da je broj pretilih u Europi oko 130 milijuna. Svjetska zdravstvena organizacija smatra da bi se uz pomoć vlada država, prehrambene industrije, škola, zdravstvenih stručnjaka i samog pojedinca do kraja 2015. mogao ostvariti cilj o smanjenju broja pretilih osoba. Današnji ubrzan i stresan način života svakako pogoduje nastanku pretilosti. Moramo biti svjesni da prekomjerna tjelesna težina ugrožava sve društveno-ekonomske skupine.

BMI( Body Mass Index)

Da bismo definirali prekomjernu tjelesnu težinu, najčešće koristimo BMI (Body Mass Index), indeks tjelesne mase. To je računska vrijednost koja se koristi za usporedbu i analizu utjecaja težine na zdravlje u odnosu na visnu tijela. Ovakav način usporedbe razradio je belgijski znanstvenik Adolphe Quetelet sredinom 19. stoljća. BMI određujemo tako da težinu (kg) podijelimo s tjelesnom visinom (m) na kvadrat.
BMI = težina / visina2
Takav način računanja koristi se kao sredstvo u statističkoj procjeni uhranjenosti stanovništva.

Pothranjenost  <20 
 Idealna težina  20-25
 Prekomjerna težina  25-30
 Pretilost  >30
Međunarodna klasifikacija prema BMI

Ovdje se mora naglasiti kako vrijednosti navedene u tablici nisu primjenjive za trudnice i sportaše koji imaju povećanu mišićnu masu.
Kao pomoć u potvrđivanju pretilosti može se koristiti i mjerenje opsega struka: visok rizik za nastanak dugoročnih zdravstvenih problema imaju muškarci kojima je opseg stuka između 94-102 cm i žene čiji je opseg struka između 80-88 cm. Nakupljanje masnoće u području struka je opasno i ta se vrsta masnoće smatra pokazateljem mogućeg nastanka pretilosti, a samim time i ozbiljnih bolesti.

Često ljudi pretilost ne smatraju teškom bolesti zato što se problemi ne manifestiraju odmah. Posljedice se nerijetko javljaju tek za nekoliko godina. Prekomjerna tjelesna težina direktno je povezana s nekim oboljenjima kao što su: dijabetes, visoki tlak, oboljenja srca i krvnih žila, mišićno-koštane bolesti. Znači, povećanjem indeksa tjelesne mase (BMI) i opsega struka povećava se i rizik za nastanak bolesti.
Zbog svih navedenih čimbenika, važno je da tjelesna masa bude normalna jer na taj način održavamo naše tijelo zdravijim.

Smatra se da je zdravo mršavljenje kada se gubi između 0,5-1 kg tjedno. Uz smanjeni unos kalorija (unos energije mora biti manji od utrošene energije), vrlo je važna i tjelesna aktivnost.

Udruga za prevenciju prekomjerne težine donijela je listu najčešćih razloga koji pogoduju nastanku prekomjerne tjelesne težine: genetska predispozicija, usporen metabolizam i loša probava, nepravilne prehrambene navike, nedovoljna ili nikakva tjelesna aktivnost, preobilni obroci i brzo konzumiranje hrane, pogrešno vrijeme obroka (kasno navečer), preskakanje obroka (osobito doručka), dugi sati bez jela - načelo «gladovanja i prejedanja», nepridržavanje pravila pet manjih obroka tijekom dana, nedovoljan unos voća i povrća u svakodnevnoj prehrani, nedovoljan unos tekućine (vode) u organizam, nekontroliran unos šećera i slatkiša, unos kalorijski bogate, a nutritivno siromašne hrane (grickalice, slatkiši), unos alkohola, gaziranih i zaslađenih pića, veliki unos soli u organizam, nedovoljno sna, lijekovi koji izazivaju debljanje (antidepresivi), zadržana prekomjerna tjelesna težina dobivena tijekom trudnoće, stres...


Liječenje pretilosti

Liječenje pretilosti počinjemo dijetom i uvođenjem fizičke aktivnosti. U težim slučajevima mogu se dodati neki lijekovi, a ponekad je potrebno i kombinirano liječenje te na kraju kirurško liječenje. Liječenje dijetom počinje kao prilagodba prehrane radi smanjenja unosa kalorija. Bitno je da pojedinac bude upoznat s kalorijskim vrijednostima pojedinih namirnica, sastavom hrane te s pravilnim načinom pripreme hrane. Nadalje, važno je uvesti tjelesnu aktivnost, barem 30 minuta dnevno. To je ključni dio za održavanje željene tjelesne težine. Važno je naglasiti da je jedan takav početak vrlo težak i da je potrebno strpljivosti i upornosti te podrška okoline.
Liječenje lijekovima počinje ako je BMI veći od 30 i ako nema poboljšanja stanja nakon dijete i vježbanja. Kod uzimanja lijekova potrebna je medicinska kontrola. Lijekovi djeluju na način da smanjuju apsorpciju masti iz hrane za 30 %.

Indikacije za kiruško liječenje pretilosti su BMI veći od 40 i ako ništa od navedenih načina liječenja nije uspjelo.


Akcijski plan za smanjenje tjelesne težine

Prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo u Republici Hrvatskoj čak 64,1% muškaraca i 54% žena ima prekomjernu tjelesnu težinu, dok je podjednako 22,3 % pretilih muškaraca i žena. Procjena uhranjenosti djece za razdoblje između 1997.-2002. godine pokazala je da je pravilno uhranjeno oko 70 % djece, dok je povećanu tjelesnu težinu imalo 11% djece, a pretilo je bilo 5,2% djece.

Uspoređujući građane Republike Hrvatske po tjelesnoj težini s ostalim stanovnicima Europe rezultati su poražavajući te se Hrvati tako ubrajaju u ''debelu naciju''. Hrvati po debljini zauzimaju peto mjesto u Europi. Mnoge države su u svoje nacionalne programe uvele borbu protiv pretilosti. Tako je npr. u Japanu zakonom zabranjena pretilost te se u sklopu obveznih sistematskih pregleda uvelo i mjerenje obujma struka.
Mi zasad nemamo takav strogi zakon, ali imamo Akcijski plan za prevenciju i smanjenje prekomjerne težine 2010.- 2012. Taj plan promiče zdrav način života i podizanje svijesti o štetnosti prekomjerne težine.

Katarina Fehir Šola, mag.pharm.




    


ANKETA

Hidratacija je vrlo važna za ispravno funkcioniranje organizma. Koliko vode dnevno vi popijete?