Prehranom protiv nadutosti

Prekomjerno nakupljanje plinova u probavnom sustavu često nam stvara probleme, no može se ublažiti ili ukloniti, pri čemu važna uloga pripada odgovarajućim prehrambenim mjerama
Prehranom protiv nadutosti
  • Sviđa mi se
Nadutost ili meteorizam označava prekomjerno nakupljanje plinova u probavnom sustavu, najčešće u crijevima. Ta učestala tegoba nerijetko se javlja kao rezultat užurbanog načina života, nepravilne prehrane ili nesvjesnoga gutanja zraka, a može se očitovati i kao simptom u sklopu sindroma iritabilnog crijeva koji se češće javlja kod žena.
Problem nadutosti općenito se češće bilježi kod žena zbog anatomskih različitosti te mjesečnih hormonskih fluktuacija estrogena i progesterona koje često uzrokuju nadutost tijekom PMS-a.

Osim uz sindrom iritabilnog crijeva, nadutost se javlja i kod intolerancije laktoze, narušene crijevne mikrobiote ili disbioze, upalnih i malignih bolesti probavnog sustava te kroničnog pankreatitisa. Ovisno o uzroku tegoba, nadutost se može ublažiti ili ukloniti prehrambenim mjerama, farmakološkim pristupom te promjenama načina života – osobito smanjenjem stresa i redovitom tjelesnom aktivnošću.

Namirnice koje treba izbjegavati

Grah i mahunarke - osobama koje pate od nadutosti savjetuje se izbjegavanje većine mahunarki, posebice graha, leće, slanutka i mahuna. No određene vrste mahunarki poput mladoga graha, graška, mladih mahuna, crvene i žute leće te adekvatno ispiranje, namakanje, mijenjanje vode u kojoj se one kuhaju, uz dodatak kombu alge, kima, anisa i komorača, može smanjiti neželjeno nadimanje. Mnogima će pomoći ako se mahunarke nakon kuhanja protisnu ili usitne u pire, juhu ili kremu. Oni koji se ne žele odreći mahunarki na raspolaganju imaju probavne enzime koji sadrže široki spektar enzima potrebnih za probavu ugljikohidrata prisutnih u mahunarkama.

Kupusnjače – razne vrste kupusa, prokulice te cvjetača i brokula također izazivaju nadimanje, konzumirajte ih umjereno, u skladu s individualnim podnošenjem.

Gazirana pića bogata šećerom i slatkiši – ograničite njihovu konzumaciju. Općenito, slastice, kolači, sladoled i ostala hrana s visokim udjelom šećera ne preporučuje se osobama s meteorizmom.

Brza hrana – bogata je nepoželjnim masnoćama i šećerom.

Kruh i mlijeko – kada je riječ o kruhu, obično se govori o dizanim tijestima i velikim količinama bijelog pšeničnog kruha koji će posebne tegobe izazivati kod osoba preosjetljivih na gluten. Mlijeko će pak najviše tegoba izazivati kod osoba koje imaju intoleranciju laktoze. Djeca, adolescenti i odrasle osobe koje ne podnose mliječni šećer ne moraju se potpuno odricati mlijeka jer danas su dostupne inačice mliječnih pripravaka, kravljeg mlijeka i mliječnih proizvoda bez laktoze. Istraživanja pokazuju da većina osoba s intolerancijom laktoze može podnijeti dnevni unos 12 g laktoze (što odgovara jednoj šalici mlijeka) bez pojave simptoma, ali uklopljeno u obroke i raspoređeno tijekom dana. Ipak, neke osobe ne podnose ni male količine laktoze. U tim slučajevima preporučuju se mlijeko i mliječni pripravci bez laktoze te enzimski pripravci laktaze koji se uzimaju uz mliječne obroke. Od pomoći može biti i primjena probiotičkih bakterija koje dokazano pomažu pri razgradnji mliječnog šećera. Mnoge osobe odlučuju se i za zamjene za mlijeko na bazi soje, riže, zobi ili badema, no takvi napici po sastavu ni približno ne odgovaraju mlijeku. Pri odabiru takvih napitaka važno je birati inačice koje su obogaćene kalcijem.

Metode samopomoći

  • Osnovni postulat kombiniranja hrane jest odvojeno konzumiranje ugljikohidrata i bjelančevina. Iako nema osnove za preporučivanje takvog pristupa prehrani, ako je individualni dojam da takva prehrana lakše „sjeda“ na želudac, nema razloga zašto ne iskušati takav pristup. To znači, primjerice, da se orašasti plodovi, meso, jaja, sir ili ostale namirnice bogate proteinima ne bi trebale konzumirati u obroku koji sadržava bijeli kruh, žitarice, krumpir, slatko voće, kolače i slično. 
  • Prehranu je uputno obogatiti đumbirom, ananasom, papajom, biljnim čajevima na bazi anisa, kima i komorača te fermentiranim mliječnim proizvodima koji sadrže probiotike. Kod nadutosti se općenito često preporučuje primjena probiotika, posebice soja Lactobacillus plantarum koji se u brojnim istraživanjima pokazao učinkovitim u smanjenju nadutosti. Mogu se koristiti i probiotički pripravci s više različitih sojeva bakterija, a njihova se primjena preporučuje kontinuirano tijekom više mjeseci. 
  • Treba dati prednost mladom lisnatom povrću i korjenastom povrću, a voće konzumirati odvojeno od većih obroka. 
  • Poželjno je svakodnevno opuštanje, redovita tjelovježba i redoviti obroci koji se konzumiraju na miru i uz primjereno žvakanje. Naime, tako možemo smanjiti rizik od toga da nedovoljno sažvakana hrana dospije u probavni sustav, a ona se ne može adekvatno pomiješati s probavnim enzimima te predstavlja veći teret za probavni sustav. Čak i žvakanje žvakaće gume ili neprimjereno ponašanje za stolom mogu pridonijeti nesvjesnoj aerofagiji, što povećava rizik od nadutosti. 
  • Na kraju, ali ne i najmanje važno, treba imati na umu da je prejedanje glavna uvreda koju činimo svom probavnom sustavu, a unos manjih količina hrane više puta na dan rješava taj problem. Uopće nije važno je li vaša prehrana vegetarijanska, s niskim udjelom masti ili ugljikohidrata jer je volumen probavnih sokova dostupnih za jedan obrok ograničen. Ako premašimo svoj kapacitet, hrana neće biti adekvatno probavljena. 

Autorica članka:
doc.dr.sc. Darija Vranešić Bender, Vitaminoteka





    



ANKETA

Kako ublažavate iritaciju kože opečene suncem?