Jesenski trio za jačanje imuniteta

Med, limun i đumbir izvrsna su i provjerena kombinacija za jačanje tjelesne otpornosti. Svaka od ovih namirnica ima brojne kvalitete, a zajednički čine pravu bombu zdravlja
Jesenski trio za jačanje imuniteta
  • Sviđa mi se
Izmakom ljeta prehranu treba prilagoditi nadolazećim jesenskim danima pa uz uobičajene namirnice koje čine pravilnu prehranu treba pojačati unos onih koje su svojstvene za jesensko doba. Naime, one će opskrbiti tijelo energijom i potrebnim tvarima, čime će se ojačati imunitet pa će se organizam pripremiti za hladne zimske dane koji pogoduju razvoju bolesti i pogoršanju zdravlja.
Uvrštavanjem meda, limuna i đumbira u svakodnevnu prehranu postiže se unos potrebnih tvari te se jača tjelesna otpornost.

Med

Med se smatra prirodno slatkim proizvodom koji je spoj biljnog i životinjskog podrijetla, a proizvode ga medonosne pčele. Ne zna se točno kada su ljudi počeli koristiti med u prehrani, no prvi zapisi o tome stari su oko 8000 godina. Zbog visokog udjela šećera, niskog pH, vodikova peroksida, metilglioksala i pčelinjeg defensina-1, med ima snažan protubakterijski, protuvirusni te protugljivični učinak. Zbog folnih kiselina i flavonoida posjeduje sposobnost osujećivanja slobodnih radikala, odnosno djeluje protuupalno. Organske kiseline sadržane u medu pojačavaju protumikrobni učinak, no zbog njih se ne preporučuje ni dulja izloženost kovinama zbog opasnosti od međudjelovanja. Najnovija istraživanja utvrdila su da sastojci iz meda potiču stvaranje određenih citokina, što pojačava protuupalni učinak, a kako ujedno potiču i umnožavanje T i B limfocita te neutrofila, to pridonosi zaštiti od zloćudnih bolesti. Med uglavnom sadrži mali udio minerala, aminokiselina i vitamina.

S obzirom na to da sadrži velike količine šećera, posebice fruktoze koja dovodi do izraženijeg osjećaja gladi te porasta masti u krvi, s medom ne treba pretjerivati. Ne treba ga davati djeci mlađoj od godinu dana zbog opasnosti od dojenačkog botulizma. Da bi se sačuvala sva ljekovita svojstva meda, a koja se postižu već pri uzimanju samo jedne žlice na dan, ne smije se izlagati temperaturi iznad 37 Celzijevih stupnjeva. U jednoj žlici meda sadržano je oko 60 kcal.

Limun

Pretpostavlja se da je limun nastao križanjem pomela i četruna prije otprilike 2500 godina na području današnje Indije i Kine. Odličan je izvor vitamina C koji kao snažni antioksidans pomaže u sprečavanju zloćudnih bolesti te jača tjelesnu otpornost. Terpen limonen sadržan u limunu pojačava zaštitu od zloćudnih oboljenja jer sprečava slobodne radikale, a limunska kiselina smanjuje nastanak bubrežnih kamenaca i posjeduje snažan protumikrobni učinak. Sadrži i flavonol kempferol koji pospješuje tjelesnu otpornost te djeluje kao snažni antioksidans, a pozamašne količine fitosterola iz kore djeluju blagotvorno na srčanožilni sustav smanjujući masnoću. Izvor je kalija, fosfora, kalcija i magnezija te vitamina B skupine, vitamina A i E. Većina blagotvornih sastojaka limuna uništava se podvrgavanjem povišenim temperaturama. U 100 g svježeg limuna sadržano je oko 47 kcal te oko 129 mg vitamina C.

Đumbir

Đumbir se ubraja u porodicu ljiljana te najvjerojatnije potječe iz jugoistočne Azije, gdje se koristi u pripremi jela već oko 2500 godina, ali i u liječenju. Premda su svi dijelovi đumbira jestivi, ipak se najčešće koristi njegov gomoljasti dio. Budući da sadrži flavonol gingerol, djeluje protuupalno te ublažava bol i vrućicu. Zahvaljujući gingerolu ima ljut okus i jaku sposobnost osujećivanja slobodnih radikala, odnosno učinkovit je u sprječavanju stvaranja novih tvorevina. Toplinskom obradom đumbira povećava se količina zingerona koji ima slatkasti miris, a djeluje kao antioksidans te ublažava mučninu i proljev. Ima protumikrobno djelovanje jer sadrži seskviterpen bisabolen, a vitamin C i beta-karoten iz lišća sprečavaju nastanak zloćudnih oboljenja, ali i osnažuju tjelesnu otpornost.
Poznato je da đumbir djeluje blagotvorno na jetru te da snižava šećer u krvi, a odnedavno posjeduje protutrombotski učinak, odnosno sprečava stvaranje ugrušaka. Preporučena dnevna količina je do 4 g, a kako bi se iskoristili svi njegovi blagodatni sastojci, najbolje je ne uklanjati mu koru. Izvor je kalija i magnezija, a u 100 g sirovog đumbira sadržano je oko 80 kcal.

Napitak za energiju i zdravlje
 Pametnim udruživanjem meda, limuna i đumbira mogu se iskoristiti sve njihove blagodati, ali i pojačani učinak. Primjerice, dodavanjem 2 žlice meda u mješavinu jogurta i kefira (½ šalice jogurta i ½ šalice kefira) dobit će se snažan prirodni sinbiotik. U tu mješavinu treba dodati još 1 žlicu naribanog đumbira s korom, naribanu koru jednog limuna te njegov sok. Dodavanjem 1 žličice cimeta postići će se slađi okus te bolje iskorištavanje energije. Dobiveni napitak treba odstajati barem sat vremena, a bit će osnažujuće okrepljenje te poslužiti i za smanjenje tjelesne mase.

Autor članka: Goran Slivšek





    



ANKETA

Uzimate li dodatke prehrani za jačanje imuniteta?