Dojilje, birajte kvalitetno i jedite s užitkom

Ženama se tijekom dojenja često savjetuje što je dobro jesti, a što nije, što bi moglo štetiti djetetu, a što će potaknuti lučenje mlijeka. Što je doista pravilna prehrana za dojilje?
Dojilje, birajte kvalitetno i jedite s užitkom
  • Sviđa mi se
Mnoge se majke pitaju kako se ispravno hraniti u razdoblja dojenja. Posebno se često postavlja pitanje može li pojedina hrana loše utjecati na dojenče. Pravilna i raznolika prehrana osigurat će vama i vašem djetetu sve potrebne hranjive tvari. Stoga jedite kvalitetno, dovoljno i s užitkom!
Za ženu u razdoblju dojenja vrijede u osnovi iste temeljne preporuke o prehrani kao i za sve ostale odrasle žene, osim što količine određenih nutrijenata trebaju biti nešto veće.

Povećane potrebe

U usporedbi s razdobljem prije trudnoće, organizam dojilje ima povećane potrebe za energijom, bjelančevinama te nekim vitaminima i mineralima. Žene koje isključivo doje imaju povećane potrebe za energijom u prosjeku za oko 500 kcal/dan, za bjelančevinama za oko 19 g dnevno te za nekim mineralima i vitaminima, primjerice jodom, cinkom, vitaminom C, folnom kiselinom i vitaminom B12. Ako je vaša prehrana uravnotežena i raznolika te sadrži sve osnovne skupine namirnica, malo većom količinom hrane povećat ćete i unos potrebnih hranjivih tvari te zadovoljiti prehrambene i energetske potrebe.

Iako se osnovni sastav majčina mlijeka ne mijenja s prehranom, količina određenih tvari u njemu, kao što su vitamini i masne kiseline, ovisi o majčinoj prehrani.

Male ribe na jelovniku

Dugolančane višestruko nezasićene masne kiseline nužne su za razvoj vida i živčanog sustava djeteta, a prenose se od majke djetetu putem mlijeka. Majčinim mlijekom osigurava se djetetov unos arahidonske kiseline (AA) i dokosaheksaenoične kiseline (DHA). Budući da je masna riba (npr. srdela, losos) dobar izvor DHA, preporučuje se da je barem dvaput tjedno uvrstite u jelovnik. Pritom pripazite na vrste ribe koje konzumirate jer ona može sadržavati povećane količine štetnih tvari kao što je metil-živa. Količina metil-žive varira ovisno o vrsti ribe i veća je kod velikih predatorskih riba koje se nalaze na kraju hranidbenog lanca pa prednost dajte malim ribama s početka hranidbenog lanca kao što su inćun i srdela.

Pijte kada i koliko ste žedni

Žena koja isključivo doji stvara oko 750-1000 ml mlijeka na dan. Nema čvrstih pravila o tome koliko trebate piti da biste nadoknadili taj gubitak jer potrebe za tekućinom ovise o vremenskim uvjetima, fizičkoj aktivnosti i hrani koju konzumirate. Iako se dojiljama često savjetuje da znatno povećaju unos tekućine kako bi stvorile više mlijeka, istraživanja su pokazala da nema smisla prisiljavati se piti više od prirodnih potreba jer se tako ne povećava količina mlijeka. Pijte kada i koliko ste žedni, a vodič neka vam budu znakovi dehidracije - tamnija boja urina i smanjeno mokrenje. Mnoge dojilje osjete žeđ tijekom podoja pa uvijek imajte pri ruci čašu ili bocu vode.

Postoje li namirnice zabranjene za dojilje?

Dobra je vijest da većinu savjeta o "dopuštenim" i "zabranjenim" namirnicama možete zanemariti jer nisu utemeljeni na činjenicama te postavljaju prevelika opterećenja majci. Kao što nema superhrane koja čarobno povećava stvaranje mlijeka, tako istraživanja nisu identificirala nijednu namirnicu koju bi sve majke trebale izbjegavati dok doje. Slobodno jedite sve što volite, uključujući začinjenu hranu, kupusnjače i mahunarke. Tvari koje daju aromu hrani prelaze u majčino mlijeko pa će stoga vaša raznolika prehrana koja uključuje širok izbor namirnica vašem djetetu omogućiti upoznavanje s novim okusima.

U vrlo rijetkim slučajevima moguće su alergijske reakcije na tragove hrane koji dolaze do dojenčeta putem majčina mlijeka, primjerice na kravlje mlijeko. Ako sumnjate na alergiju, savjetujte se s pedijatrom. U takvim se slučajevima preporučuje vođenje dnevnika prehrane i isključivanje sumnjive namirnice na određeno vrijeme.

I pivo treba izbjegavati

Rasprostranjeno mišljenje da konzumiranje piva povećava količinu mlijeka u potpunosti je netočno. Alkohol koji konzumirate putem mlijeka dolazi do vašeg dojenčeta pa ga je najbolje potpuno izbjegavati dok dojite.

Mršavljenje nakon trudnoće

Dok dojite, najbolje je mršavjeti postupno, primjenjujući principe pravilne prehrane i umjereno vježbajući. Gubitak od jednoga kilograma tjedno smatra se sigurnim za dojilje. Brze i ekstremne dijete ne preporučuju se nikome, pogotovo ne majkama tijekom trudnoće i dojenja. Ako nakon porođaja mršavite previše i prebrzo, pokušajte povećati unos svih skupina hrane povećanim brojem obroka, a ne unosom hrane s mnogo dodanih šećera ili zasićenih masti.

Autorica članka: Ita Juroš, mag. ing. nutr.
                             Udruga Roda - Roditelji u akciji

Kada tražiti mišljenje pedijatra?

Savjetuje: Jasena Knez Radolović,
                  Rodina savjetnica na SOS telefonu za dojenje

Simptomi koji mogu upućivati na preosjetljivost dojenog djeteta na pojedinu namirnicu su:
  • uznemirenost nakon podoja
  • dulja razdoblja neutješnog plača 
  • kratka razdoblja sna 
  • učestala buđenja uz očitu nelagodu 

Simptomi koji su češći kod alergija na pojedinu namirnicu:
  • osip
  • urtikarija 
  • ekcem
  • pelenski osip 
  • suha koža
  • začepljenost nosa i simptomi nalik na prehladu 
  • astma
  • crvenilo očiju
  • opća razdražljivost i uznemirenost 
  • kolike, probavne smetnje poput povraćanja, zatvora ili proljeva, zelenih stolica, pa čak i tragova sluzi i krvi u stolici





    



ANKETA

Koristite li redovito tijekom toplih mjeseci pri odlasku u prirodu sredstva za zaštitu od insekata (repelente)?